Pomóż nam wybudować mieszkania chronione

wtorek, 3 września 2019

Podkarpacie

Na zaproszenie Przeora Konwentu (Br. Grzegorz Wielki Kołtun) oraz Dyrektora Domu Pomocy Społecznej Zakonu Bonifratrów (p.Tomasz Półchłopek) w Iwoniczu przedstawiciele WTZ w Janowicy (placówka PSONI w Łęcznej) gościli od 27-31 sierpnia 2019 r. na Podkarpaciu. Zaproszenie dotyczyło XIV Podkarpackiego Festiwalu Rekreacji i Zabawy.

Wyjazd na Podkarpacie to nie tylko udział w festiwalu, ale zwiedzanie uroczych zakątków Podkarpacia i placówek pobliskich Kół PSONI. Cały pobyt spędziliśmy w WTZ Koła w Haczowie, dziękujemy Zarządowi Koła, kierownikowi WTZ i pracownikom za otwartość i zrozumienie.

PSONI Koło Haczów

Przed uczestnikami wyjazdu postawione zostały zadania, każdy odpowiadał za wyznaczoną część przy organizowaniu posiłków, sprzątaniu, praniu. Pierwszy dzień po przyjeździe do Koła PSONI w Haczowie było rozpakowanie się, zrobienie kolacji i zaplanowanie wycieczki na drugi dzień. Ten dzień mimo upału był bardzo pracowity i udany. Po śniadaniu drugiego dnia udaliśmy się do Koła PSONI w Krośnie, gdzie powitała nas pani dyrektor OREW Joanna Janocha (pani dyrektor jest elektorem Koła PSONI w Krośnie, wiceprzewodniczącą ZG PSONI). Po wspólnej kawie obejrzeliśmy: OREW, ZAZ, dwa ŚDS i Mieszkania wspomagane w Potoku.

Kawka w OREW PSONI Krosno

SDŚ PSONI Krosno

Mieszkania wspomagane w Potoku PSONI Krosno

Mieszkania wspomagane w Potoku to forma mieszkalnictwa dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężonymi niepełnosprawnościami. Dziękujemy Pani prezes za poświęcony nam czas, dziękujemy pracownikom za prezentację placówek.

Wracając z Krosna odwiedziliśmy ZAZ PSONI w Rymanowie gdzie na obiad zamówione zostały pyszne pierogi, sałatka, kompot (m.in, specjalność ZAZ). Miło było nam spotkać się z kierownikiem ZAZ i skarbnikiem Zarządu Koła PSONI w jednej osobie, panem Salvatore Di Pasquale. Obiad w towarzystwie pana Salvatore Di Pasquale pozostanie nam w pamięci na długo. Pan Salvatore Di Pasquale z każdym z osobna przywitał się, pytał, o to co kto robi w warsztacie, żartował, a z jakim szacunkiem mówił o tym co robią uczestnicy w ZAZ Rymanów. Z naszym Łukaszem rozmawiał o pracy i zaproponował mu zajęcia w ZAZ jak przyjedzie we wrześniu na odpoczynek.

Przed udaniem się do Haczowa na nocleg był oczywiście spacerek po Rymanowie Zdroju i odpoczynek pod tężnią solankową.

Tężnia Rymanów

Zakątek bajki w Rymanowie Zdroju to nie tylko miejsce dla dzieci, zaobserwowaliśmy tam wiele osób dorosłych odpoczywających przy dźwiękach muzyki klasycznej. Nad Czarnym potokiem spotkać można kuracjuszy z wielu ośrodków. Rymanów Zdrój to Podkarpacka stolica dzieci.

"Trzeba mieć otwarte serce, w którym jest miejsce dla innych, umieć patrzeć na ludzi dobrym okiem i przyjmować ich życzliwym sercem." Phil Bosman

Kolejny dzień to XIV Podkarpacki Festiwal Rekreacji i Zabawy poprzedzony liturgią mszy świętej w Kaplicy DPS. Liturgię swoim śpiewem ubogacił nasz solista Łukasz Lisek podkład muzyczny zapewnił mu grą na gitarze sam dyrektor DPS p. Tomasz Półchłopek. Oczywiście Łukasz włączył się we wszystkie śpiewy liturgiczne.

Liturgia w DPS Iwonicz

Po skończonej Liturgii wszyscy przybyli zostali zaproszeni na obiad a zaraz po nim odbyły się oficjalne powitania i prezentacje festiwalowe.

Dyrektor DPS p.Tomasz Półchłopek

Zespół „Bębnoludy” i solista Łukasz Lisek rozpoczęli festiwal półgodzinnym programem artystycznym. Prowadzący pani Grażyna Skotnicka i pan Jacek Kotarba zapowiadając nasz występ pytali nas o plany, co się zmieniło, czym się zajmujemy i historię znajomości z DPS Zakonu Bonifratrów. O tym wszystkim opowiedziała pani Maria Lisek-Zięba przyjmując zaproszenie na 2020 r.

Prowadzący p. Grażyna i p. Jacek

Zespół zaprezentował swój najnowszy repertuar składający się z melodii świata a Łukasz zaśpiewał piosenki: Niech żyje wolność, Jak się masz kochanie, Anioł i diabeł, Białe żagle.

„Bębnoludy”

Organizatorzy festiwalu przygotowali dla uczestników bardzo bogaty program artystyczny i wiele innych atrakcji m.in. prelekcja policji, zawody strażackie, w tym wspaniałe zraszanie w ten słoneczny i upalny dzień, konkursy, występy zespołów, zawody nordig wiking i pyszne jedzenie zaczynając od obiadu, kawy, lodów, kolacji…

Kolacja

Madzia z „Bębnoludów” w asyście strażaków

Zespoły prezentowały bardzo ciekawe programy, a gwiazda wieczoru Zespół Zbóje uatrakcyjnił swój występ bardzo wymyślnymi konkursami. Góralom nie brakowało pomysłów aby wszystkich zebranych angażować do wspólnej zabawy.

Będąc na Podkarpaciu trudno sobie odmówić wyjazdu na Słowację, to kolejny nasz dzień, oprócz miejsc widokowych i podziwiania z góry w Słowacji zrobiliśmy małe zakupy a wracając do Haczowa podziwialiśmy dróżki św. Jana z Dukli i kaplicę w Puszczy na Górze Zaśpit, gdzie św. Jan z Dukli prowadził życie pustelnicze oddając się modlitwie i pokucie.

Na Słowacji

Wśród tych gór uczył się żarliwej modlitwy przeżywania tajemnic Bożych św. Jan z Dukli.

Jan Paweł II – „Ziemia, na której stoimy jest przesiąknięta i nabrzmiała świętością Jana z Dukli. Krocząc po tej Ziemi nakładajcie na jego drogi. Wasze drogi życiowe”.

W Pijalni – delektowanie się pysznymi lodami

Kolejny dzień to powrót do domu i wycieczka do Korczyna. W Korczynie odwiedziliśmy, Pijalnię Czekolady M.Pelczar Chocolatier, to wspaniałe miejsce, romantyczne, posiada liczne atrakcje dla dzieci oraz kino 3D. Obejrzeliśmy seans w 3D proces wytwarzania czekolady. Na Rynku w Korczynie pachnie czekoladą. Prawdziwą czekoladą do picia, taką, którą robi się z gorącego spienionego mleka, śmietanki i czekoladowych kulek.

p. Tomasz Bok, p. Salvatore Di Pasquale

Dziękujemy naszym Przyjaciołom: p. Tomkowi Bok - kierownikowi WTZ z Haczowa, p. Salvatore Di Pasquale – kierownikowi ZAZ w Rymanowie, p. Tomkowi Półchłopkowi - dyrektorowi DPS Iwonicz, za rozmowy, wspólnie spędzony czas.

Szczególne podziękowanie składamy na ręce pani Urszuli Madej przewodniczącej Zarząd Koła w Haczowie dla Zarządu Koła i pracowników WTZ za udostępnienie pomieszczeń i kolejną możliwość przebywania w placówce. Dziękujemy Wam.

„Kwiaty nie zakwitną bez ciepła słońca. Ludzie nie mogą stać się ludźmi bez ciepła przyjaźni.” Phill Bosmans