Pomóż nam wybudować mieszkania chronione

Pomóż nam wybudować mieszkania chronione

czwartek, 20 września 2018

Wspomnienia z Tczewa

"Zawsze trzeba podejmować ryzyko. Tylko wtedy uda nam się pojąć jak wielkim cudem jest życie." P. Coelho

Warsztaty artystyczne – maski

Uczestnicy Zespołu teatralnego „Figiel” z Warsztatu Terapii Zajęciowej w Janowicy, placówki Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Łęcznej, mile wspominają czas spędzony w Tczewie. Międzynarodowy Przegląd Teatrów to spotkanie znajomych, oglądanie różnych spektakli, możliwość odwiedzenia uczestników z innych Kół PSONI, wspaniała zabawa. W tym roku dzięki zakwalifikowaniu się na Przegląd Teatrów Wspaniałych do Tczewa wyjechał zespół „Figiel" w 10 osobowym składzie. Zespołowi towarzyszyła instruktor p. Eliza Cyfra i kierownik WTZ p.Maria Lisek-Zięba. Uczestnicy o wyjeździe mówią:

Wizyta u przyjaciół. P. Anna Kozioł – kierownik WTZ PSONI w Tczewie

Marcin Sz. – „ Podobał mi się wyjazd do Tczewa a z występów przedszkolaków z Teatrzyku ze Stumilowego Lasu. Rozbawiały mnie postacie z bajki o Shreku. Przedszkolaki pięknie grały swoje role, występujące czarownice na miotłach rozbawiły nie tylko mnie ale wszystką publiczność. Podobały mi się też inne występy, ale ten mnie najbardziej rozbawił. Byłem w pokoju z Łukaszem, razem chodziliśmy na posiłki a i super był dzień urodzin Łukasza (13 września) i ten dzień nie był pechowy”.

W Gołuniu – wspólne bębnienie z zespołem „Być może” z Gdańska

Adam Cz. – „Jestem dalej pod wielkim wrażeniem naszego występu, nikt się nie pomylił. „Bezdenna sadzawka” podobała się, otrzymaliśmy długie brawa a p.Maria nas pochwaliła po występie. Kasia jako Magda Niegodziwka spisała się super. Pantomima grupy Rag- Baby Ann z Litwy była bardzo pracochłonna i wykonana po mistrzowsku. Uwagę nas wszystkich zwrócił występ grupy z Żytomierza z Ukrainy, piękne dekoracje, żywa muzyka. Cieszę się, że mogę brać udział w wyjazdach mimo, że nie jestem już uczestnikiem warsztatu. Podziwiam nasze panie Elizę, a w szczególności p. Marię , że chcą z nami jeździć. Pani Maria oddaje nam swój czas, ciągle zachęca nas do poznawania i jest bardzo wyrozumiała nawet wtedy gdy broimy”.


Daniel L. – „ Podobała mi się zmiana miejsca zakwaterowania z Gołunia na Tczew (zespół na wcześniejszych festiwalach nocował w Gołuniu). Dzięki temu i za sprawą naszej pani Marii mogliśmy odwiedzić WTZ PSONI w Tczewie i w powrocie w Żychlinie. Podobał mi się występ „Taniec anioła” ze szkoły specjalnej z Macedonii i inna wersja niż my graliśmy "4 żywiołów". Biesiada kaszubska w Gołuniu, tam spotkaliśmy się z grupami znanymi i poznawaliśmy nowe. Podczas biesiady nasz Łukasz świetnie grał z grupą z Gdańska na bębnie a my potańczyliśmy. Ileż na tej biesiadzie było pyszności. Największe emocje były w nas podczas odbioru nagród, upominków. Cieszę się z nagrody tak indywidualnej jak i zespołowej. Słuchawki soundboost 2.2 bezprzewodowe pozwolą mi słuchać radia, odtwarzać muzykę z USB i karty SD, rozmawiać dzięki wbudowanemu mikrofonowi”.

Dyskoteka w Gołuniu


Magda P. –"Podobała mi się prezentacja „Najpiękniejszy dzień w życiu” zespołu Tacy Sami z Tczewa ( spektakl przedstawiał ślub, wesele) i nasz Łukasz w roli księdza. Jedzenia dla mnie było za dużo, wszystko było smaczne i w ogóle było super”. Bardzo fajnie było w WTZ tam gdzie byliśmy. Pilnowałam, aby wszyscy codziennie nie zapominali o kąpaniu się, zrobiłam dużo zdjęć to dla nas pamiątka."


Kasia K. – „Oczywiście bardzo podobał mi się nasz występ, był idealnie zagrany. Nowe miejsce noclegów było bardzo fajne, panie ze stołówki pysznie gotowały i były bardzo sympatyczne, zawsze z nami rozmawiały, żartowały i pytały czy nie jesteśmy głodni. Grupa z RPA rozmawiała z nami poprzez siostrę zakonną, która ich przywiozła na przegląd. Super były też warsztaty a malowanie masek sprawiło nam wiele radości, każdy się starał, bo chciał mieć jak najładniej wykonaną. Dyskoteka w Gołuniu to super zabawa. Dziękuję, dziękujemy organizatorom za super prezenty. Martwiłam się o naszą panią Marię bolał ją ząb i w całym Tczewie nie znaleźliśmy gabinetu, aby go usunąć (nawet z bolącym zębem trzeba czekać, niesamowite kolejki w tym w prywatnych gabinetach) no cóż dała radę teraz musi to załatwić w Łęcznej”.

„Bezdenna sadzawka” – "Figiel"- PSONI Koło w Łęcznej - WTZ Janowica

Magda K. – „Cieszę się z wyjazdu, podobał mi się występ, stroje grupy z RPA oraz prezentacja „Syn marnotrawny” . My graliśmy ten spektakl, ale nasza wersja i ta z Radomia różnią się. Wybawiłam się na dyskotece a na warsztatach zrobiłam dla siebie super maskę. Nocleg w Tczewie miał zalety nie musieliśmy codziennie dojeżdżać z Gołunia, jedliśmy obiady a nie suche prowianty, czas zaoszczędzony przeznaczyliśmy na spacery po Tczewie”.


Łukasz L. – „ W czasie pobytu w Tczewie miałem urodziny wszyscy zaśpiewali mi 100 lat a grupa z RPA po angielsku. Poczęstowałem wszystkich słodyczami, owocami. Podobały mi się występy z Ukrainy były bardzo kolorowe i piękna była muzyka, rozmawiałem z p. Heleną Bojczuk zaprosiła nas do siebie. Koncert poświęcony ojcu świętemu był piękny. Zagrałem na bębnach podczas biesiady w Gołuniu z kolegami z Gdańska. Pan Leszek Sykut (odpowiedzialny za grupy w Gołuniu) pilnował, aby nikt nie był głodny podczas biesiady i aby wszyscy dobrze się bawili, pytał mnie czy wszystko jest ok. dbał o każdą grupę, każdą osobę. Dostaliśmy super upominki, każdy zabrał je do domu, a nagłośnienie IBLEON 610 pojechało do Warsztatu, w poniedziałek będziemy je sprawdzać. Obejrzałem wszystkie przedstawienia, biłem brawa dla występujących, dziękuję wszystkim za to, że mogłem być po raz kolejny na przeglądzie w Tczewie. Wolontariusze byli super. W warsztacie WTZ w Tczewie zagrałem dla kolegów i koleżanek na fortepianie, było fajnie. Pani Ania (kierownik WTZ) dała każdemu upominek. W Żychlinie tez dostaliśmy prezenciki i też śpiewałem”.

„Bezdenna sadzawka” - Figiel

Kasia P. – „Podobały mi się wszystkie występy. Lubię tańczyć a dyskoteka to dla mnie żywioł. Kupiłam sobie przy pomocy pani Marii różne pamiątki i super spodnie. Jedzenie było bardzo dobre. Obejrzałam razem z naszymi paniami i koleżankami i kolegami wszystkie występy. Chciałabym abyśmy zagrali tak jak w przedstawieniu z Macedonii „Taniec anioła” albo coś innego, panie pewnie wybiorą”.

Jola F. – „Podobał mi się występ z RPA- taniec plemienia i Gruzji, rozmawialiśmy z opiekunkami grup. Wszystkie występy były bardzo fajnie."

Waldek B. – „Wszystkie występy były super, ale najbardziej zaciekawił mnie występ grupy z RPA, kucharze musieli się bardzo napracować aby przygotować jedzenie na biesiadę, wszystko było bardzo smaczne. Cieszę się, że udało nam się zakwalifikować na występy do Tczewa mimo tylu chętnych. Spałem z 2 kolegami, dużo zobaczyłem, dziękuję Pani Elizie i p.Marii, że były z nami. Mama bała się, że nie dam rady (kłopoty w poruszaniu się), ale p. Maria przekonała mamę i pojechałem. Zobaczyłem bardzo dużo występów i podobał mi się wielki obraz Jezusa (multimedialna prezentacja „Ostatniej wieczerzy”).

Instruktor p. Eliza C. – Wyjazd był bardzo udany. Podobała mi się współpraca pomiędzy uczestnikami – to, że sobie wzajemnie pomagali i się wspierali. Przedstawienia, które obejrzałam były dla mnie inspiracją i motywacją do dalszej pracy. Bardzo ciekawą prezentację miała grupa z RPA, która przygotowała dla publiczności różne afrykańskie tańce plemienne. Równie ciekawy spektakl miała grupa z Żytomierza na Ukrainie, której stroje były przepiękne, a cudowne kapelusze i muzyka były dopełnieniem przedstawienia. Takie wyjazdy dają możliwość nauki, nawiązania nowych kontaktów, wymiany doświadczeń, sprawdzenia siebie.

W tym miejscu chcę podziękować za bezpieczną drogę panu kierowcy, pani kierownik zaś za to, że mogliśmy kolejny raz wziąć udział w Międzynarodowym Przeglądzie Teatrów Wspaniałych w Tczewie.

Kierownik WTZ, p. Maria L.Z. – Wyjazd na XVI MPTW do Tczewa to docenienie przez profesjonalne jury naszej pracy. Samo zakwalifikowanie naszego zespołu do udziału w Przeglądzie to wielki sukces. Prezentacja teatralna przed tak wielkim audytorium to wyzwanie i mobilizacja. Oglądanie wszystkich występów to podpatrywanie i uczenie się od innych. Stowarzyszenie i Dyrekcja SOSW zadała sobie bardzo wiele trudu organizując przegląd. Doceniam trud organizacyjny i dbałość o wszystkich uczestników, bez względu na to czy jest to grupa polska czy zagraniczna. Obserwując przegląd od kilku lat, zauważyłam, że pracujący z osobami niepełnosprawnymi w sferze artystycznej zaskakują przemyśleniami w prezentacjach. Podziwiam wszelkie zaangażowanie i oddanie sprawie wszystkich pracowników, wolontariuszy, itp.

Odbiór nagród i upominków

Wyjazd na XVI Międzynarodowy Przegląd Teatrów Wspaniałych to zdrowa rywalizacja w zakwalifikowaniu i ogrom materiału do wykorzystania. 35 prezentacji zespołów z kraju i zagranicy to możliwości do podpatrywania innych, uczenia się i wykorzystania w naszej pracy na przyszłość. Podziwiam ogrom pracy włożonej przez organizatorów przeglądu, ich dbałość o każdy zespół, każdą osobę, dopracowanie wszystkiego w szczegółach. Obserwuję Przeglądy w Tczewie od kilku lat, widzę postępy, jakie robią poszczególne grupy. Szczególne wrażenie wywierają na mnie grupy, pracujące z autystami i ich rozwój, to jak się otwierają na nowe, często zupełnie obce doświadczenia.

“Przeciwności, z którymi musimy się zmierzyć, często sprawiają, że stajemy się silniejsi. A to, co dziś wydaje się stratą, jutro może okazać się zyskiem”. Nick Vujicic

„Świat jest teatrem, w którym nie grają zazwyczaj jednej sztuki naraz. Tutaj człowiek przychodzi, by obejrzeć groteskę lub komedię, by pośmiać się i odpocząć, a oto nagle komedia zamienia się w tragedię lub też komedia i tragedia toczą się jednocześnie, czasem nawet z tymi samymi bohaterami występującymi na scenie”.
Jacek Piekara „Ja, Inkwizytor. Dotyk zła”

Maria Lisek-Zięba

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz