"Wiekowi = Przebojowi!" to nazwa projektu realizowanego przez Fundację na Rzecz Seniorów "Bonum Vitae" w partnerstwie z Polskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Łęcznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020 w zakresie Osi priorytetowej 9 - 12 RPO WL 2014-2020.
W projekcie bierze udział 30 seniorów z terenu Gminy Cyców. Projekt wielkimi krokami zmierza do końca. Jego realizacja rozpoczęła się we wrześniu 2018 r. a zakończenie zaplanowane jest na miesiąc maj 2019 r.
Koordynatorem projektu "Wiekowi = Przebojowi!" jest p. Maria Lisek-Zięba. W projekcie zaangażowani są różni specjaliści, którzy świadczą usługi dla osób w wieku 60+.
Głównym celem projektu jest wzrost dostępności do wysokiej jakości usług społecznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb 30 osób (20K, 10M) zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym z terenu powiatu łęczyńskiego. Zajęcia odbywają się w dwu miejscach w Stowarzyszeniu i utworzonym Klubie Seniora.
Cele projektu to zachęcenie osób starszych do udziału w życiu społecznym, zwiększenie aktywności seniorów oraz poprawa jakości ich życia.
Koordynatorem projektu "Wiekowi = Przebojowi!" jest p. Maria Lisek-Zięba. W projekcie zaangażowani są różni specjaliści, którzy świadczą usługi dla osób w wieku 60+.
Głównym celem projektu jest wzrost dostępności do wysokiej jakości usług społecznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb 30 osób (20K, 10M) zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym z terenu powiatu łęczyńskiego. Zajęcia odbywają się w dwu miejscach w Stowarzyszeniu i utworzonym Klubie Seniora.
Cele projektu to zachęcenie osób starszych do udziału w życiu społecznym, zwiększenie aktywności seniorów oraz poprawa jakości ich życia.
Oferowane zajęcia ramach projektu:
a) aktywizujące związane z aktywnością fizyczną i zajęcia kulturalne;
b) stacjonarne: doradcze, edukacyjne – obsługa komputera, terapeutyczne, prozdrowotne;
c) wsparcie - poradnictwo psychospołeczne, prawne, obywatelskie, finansowe;
d) zajęcia z dietetykiem, zajęcia z rękodzieła i samoobrona;
e) panel profilaktyki zdrowotnej – fizjoterapia, masaż, lekarz;
f) wyjazdy na basen, do kina – wyjścia kulturalne włączające;
g) gimnastyka, nordic walking, taneczne, aqua aerobik.
Uczestnicy projektu zostali zaopatrzeni w podręczniki do obsługi komputera, kije do zajęć nordic wal king, opaski telemedyczne, materiały do zajęć. W obu miejscach gdzie odbywają się zajęcia zapewniony jest serwis kawowy i różne produkty na przygotowanie poczęstunku.
WĘDRÓWKA PO ZAJĘCIACH
Zajęcia taneczne
W trakcie zajęć seniorzy mają możliwość z zapoznania się z tańcami historycznymi zapisanymi w różnych traktatach, tańcami współczesnymi inspirowanymi tańcem i muzyką dawną, różnymi formami tańca integracyjnego, współczesnymi formami tańca (salsa, cha-cha) oraz z elementami choreoterapii. Taki przekrój tematyczny daje możliwość beneficjantom projektu dostrzeżenie ewolucji tej formy spędzania czasu. Podczas zajęć, klasycznych układów tanecznych, seniorzy mają możliwość improwizacji ruchowej i swobodnego wyrażania swojego ruchu, aby w pełny sposób dostrzec moc tańca i ruchu jako formy odreagowania stresu. Tańce integracyjne natomiast dają poczucie wspólnoty i zjednoczenia grupy jako całości. Taniec i ruch są jednymi z podstawowych form aktywności człowieka – niezależnie od wieku dają radość, dotleniają organizm, są ciekawą i twórcza formą spędzania czasu wolnego.
Zajęcia z rękodzieła
W trakcie zajęć seniorzy mają możliwość zapoznania się z wieloma metodami prac rękodzielniczych.
W trakcie zajęć seniorzy mają możliwość zapoznania się z wieloma metodami prac rękodzielniczych.
Próbują swoich sił w:
- wytwarzaniu podpałki ekologicznej;
- w technice decoupage zarówno malarskiej jak i serwetkowej: na drewnie, kulach styropianowych, butelkach, szkatułkach.
- tworzeniu w gipsie;
- pracy ze sznurkiem – zdobienie różnych przedmiotów.
Tworzenie różnych prac według własnej koncepcji. Zajęcia z rękodzieła dają możliwość beneficjentom projektu nauczenia się nowych rzeczy jak również podzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi uczestnikami. Podczas zajęć seniorzy pracując w grupie mają poczucie przynależności społecznej. Mają okazję popracować i porozmawiać przy tym na wiele różnych tematów, pożartować. Odcinają się tam od życia codziennego i spędzają dzień miło, pracowicie jak i pożytecznie. Ta forma spędzania wolnego czasu daje im wiele radości i korzyści.
Zajęcia psychologiczne indywidualne i grupowe
W trakcie zajęć seniorzy mają możliwość zapoznania się z technikami radzenia sobie z problemami, które mogą dotyczyć osób starszych tj. wykluczenie społeczne ze względu na wiek, wykluczenie cyfrowe, i inne, stres, złość, gniew, frustracja. Beneficjenci projektu poznali sposoby radzenia sobie z ubóstwem, wykluczeniami, samotnością, poczuciem bezradności oraz nieprzydatności zawodowej. Poznane techniki ćwiczeń relaksujących (m.in. np. ćwiczenie głębokiego oddychania), to metody znane od dawna ale nie zawsze po nie sięgamy. Wielu seniorów w trakcie zajęć pyta w jaki sposób poradzić sobie z poczuciem osamotnienia. „Syndrom pustego gniazda” powracał jako temat do omówienia. Kolejna rzecz omawiana, to w jaki sposób „pomyślnie zestarzeć się” (edukacja prozdrowotna), budować pozytywny obraz siebie, być w pełni aktywnym społecznie i przejąć określone role mające kluczowe znaczenie. Zajęcia projektowe wychodzą naprzeciw tym problemom, a także pokazują pozytywne aspekty jesieni życia: wnuki, wolny czas dla siebie i sposoby spędzania go, rozwój hobby i zainteresowań, itp. Forma pracy z beneficjantami poprzez wykłady, rozmowy, ćwiczenia uczyła radzenia sobie z problemami, trudnościami. Uczyła prawidłowych reakcji na stresowe i trudne sytuacje, jak również pokazywała jak dzielić się osiągnięciami i swoimi sukcesami.
Projekt – uczestnicy projektu stworzyli „wielką rodzinę”, która poznała środowisko osób niepełnosprawnych i prowadzone z nimi zajęcia z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej. Sami beneficjenci mówią „ oj widuję na ulicy Kasię, Anię … ale tu w WTZ poznałam, że uczestnicy wiele potrafią”.
- wytwarzaniu podpałki ekologicznej;
- w technice decoupage zarówno malarskiej jak i serwetkowej: na drewnie, kulach styropianowych, butelkach, szkatułkach.
- tworzeniu w gipsie;
- pracy ze sznurkiem – zdobienie różnych przedmiotów.
Tworzenie różnych prac według własnej koncepcji. Zajęcia z rękodzieła dają możliwość beneficjentom projektu nauczenia się nowych rzeczy jak również podzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi uczestnikami. Podczas zajęć seniorzy pracując w grupie mają poczucie przynależności społecznej. Mają okazję popracować i porozmawiać przy tym na wiele różnych tematów, pożartować. Odcinają się tam od życia codziennego i spędzają dzień miło, pracowicie jak i pożytecznie. Ta forma spędzania wolnego czasu daje im wiele radości i korzyści.
Zajęcia psychologiczne indywidualne i grupowe
W trakcie zajęć seniorzy mają możliwość zapoznania się z technikami radzenia sobie z problemami, które mogą dotyczyć osób starszych tj. wykluczenie społeczne ze względu na wiek, wykluczenie cyfrowe, i inne, stres, złość, gniew, frustracja. Beneficjenci projektu poznali sposoby radzenia sobie z ubóstwem, wykluczeniami, samotnością, poczuciem bezradności oraz nieprzydatności zawodowej. Poznane techniki ćwiczeń relaksujących (m.in. np. ćwiczenie głębokiego oddychania), to metody znane od dawna ale nie zawsze po nie sięgamy. Wielu seniorów w trakcie zajęć pyta w jaki sposób poradzić sobie z poczuciem osamotnienia. „Syndrom pustego gniazda” powracał jako temat do omówienia. Kolejna rzecz omawiana, to w jaki sposób „pomyślnie zestarzeć się” (edukacja prozdrowotna), budować pozytywny obraz siebie, być w pełni aktywnym społecznie i przejąć określone role mające kluczowe znaczenie. Zajęcia projektowe wychodzą naprzeciw tym problemom, a także pokazują pozytywne aspekty jesieni życia: wnuki, wolny czas dla siebie i sposoby spędzania go, rozwój hobby i zainteresowań, itp. Forma pracy z beneficjantami poprzez wykłady, rozmowy, ćwiczenia uczyła radzenia sobie z problemami, trudnościami. Uczyła prawidłowych reakcji na stresowe i trudne sytuacje, jak również pokazywała jak dzielić się osiągnięciami i swoimi sukcesami.
Projekt – uczestnicy projektu stworzyli „wielką rodzinę”, która poznała środowisko osób niepełnosprawnych i prowadzone z nimi zajęcia z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej. Sami beneficjenci mówią „ oj widuję na ulicy Kasię, Anię … ale tu w WTZ poznałam, że uczestnicy wiele potrafią”.
Kolejne osoby w swoich wypowiedziach:
- „ to co widzę zmienia mój obraz o niepełnosprawnych”
- „ ciężką pracę wykonuje zatrudniona kadra, tu należy mieć wielkie serce….”
- „ nie miałem doczynienia z niepełnosprawnymi, dziś chylę czoło za to co robią i co robicie”
- „ zajęcia z p. Piotrem otworzyły mi „Oczy” na to jak można być „wkręconym”
Zajęcia uspołeczniające.
Poradnictwo psychospołeczne, prawne, obywatelskie to kolejne bardzo potrzebne zajęcia.
W ramach zajęć uspołeczniających omawiano między innymi tematy:
- ćwiczenie postawy w kontakcie z wyłudzaczem,
- metody działania wyłudzaczy,
- lokowanie produktu - dlaczego kupujemy wybrane marki,
- zagrożenia wynikające z zakupów przez telefon,
- świadome dokonywanie wyborów konsumenckich,
- telemarketing od środka – jak pracują telemarketerzy,
- bezpieczny portfel – analiza ilości zakupów w porównaniu do potrzeb,
- analiza potrzeb konsumenta – czy potrzebujemy tyle, ile kupujemy,
- prawa konsumenta,
- jak cena wpływa na wybór towaru, usługi.
Zajęcia z dietetykiem
Zajęcia prowadzone były przez lekarza, odbywały się w grupach a poruszane zagadnienia to:
- naturalne – skarby z naszych ogrodów,
- omówienie wartości zdrowotnych polskich owoców,
- omówienie wartości zdrowotnych polskich warzyw,
- układanie jadłospisu z wykorzystaniem polskich produktów,
- wymiana polskich przepisów kulinarnych,
- dieta MIND.
- „ to co widzę zmienia mój obraz o niepełnosprawnych”
- „ ciężką pracę wykonuje zatrudniona kadra, tu należy mieć wielkie serce….”
- „ nie miałem doczynienia z niepełnosprawnymi, dziś chylę czoło za to co robią i co robicie”
- „ zajęcia z p. Piotrem otworzyły mi „Oczy” na to jak można być „wkręconym”
Zajęcia uspołeczniające.
Poradnictwo psychospołeczne, prawne, obywatelskie to kolejne bardzo potrzebne zajęcia.
W ramach zajęć uspołeczniających omawiano między innymi tematy:
- ćwiczenie postawy w kontakcie z wyłudzaczem,
- metody działania wyłudzaczy,
- lokowanie produktu - dlaczego kupujemy wybrane marki,
- zagrożenia wynikające z zakupów przez telefon,
- świadome dokonywanie wyborów konsumenckich,
- telemarketing od środka – jak pracują telemarketerzy,
- bezpieczny portfel – analiza ilości zakupów w porównaniu do potrzeb,
- analiza potrzeb konsumenta – czy potrzebujemy tyle, ile kupujemy,
- prawa konsumenta,
- jak cena wpływa na wybór towaru, usługi.
Zajęcia z dietetykiem
Zajęcia prowadzone były przez lekarza, odbywały się w grupach a poruszane zagadnienia to:
- naturalne – skarby z naszych ogrodów,
- omówienie wartości zdrowotnych polskich owoców,
- omówienie wartości zdrowotnych polskich warzyw,
- układanie jadłospisu z wykorzystaniem polskich produktów,
- wymiana polskich przepisów kulinarnych,
- dieta MIND.
Starość pozostaje niepopularnym tematem. Choć ludzi w dojrzałym i sędziwym wieku przybywa, w mediach, służbie zdrowia i nauce obecność tego tematu wciąż jest niewystarczająca, a jeśli się pojawia, to zwykle w negatywnym kontekście. Czy starość może być inspirująca, ciekawa, przyjemna? Tak, tego żywym przykładem są nasi beneficjenci.
O innych zajęciach napiszę w kolejnej relacji. Jak to dobrze ,że ciągle możemy się uczyć…
Maria Lisek-Zięba
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz