Pomóż nam wybudować mieszkania chronione

Pomóż nam wybudować mieszkania chronione

środa, 1 grudnia 2010

Wycieczka do stolicy


Uczestnicy WTZ w Janowicy 27 listopada wyruszyli na wycieczkę do stolicy. Program wycieczki obejmował zwiedzanie ZOO, Zamku Królewskiego – lekcja edukacyjna, starego miasta. Wyjazd ten na długo zostanie w pamięci uczestnikom, wielu z nich było po raz pierwszy w Warszawie. Oglądanie egzotycznych ptaków, gadów, zwierząt i akwarium w zoo dla sporej części z nich było wielkim przeżyciem. Inaczej wyobrażali sobie te wszystkie stworzenia oglądane na rysunkach, czy w telewizji.
 
W ZOO wycieczkowicze kolejno odwiedzali pawilony:
Słoniarnia - jedna z najnowocześniejszych w Europie, 6000 m², Ptaszarnia - z halą wolnych lotów,
Żyrafiarnia, Małpiarnia - kolekcja małp, w ciągu roku głównie na wybiegach, Herpetarium - nowoczesna ekspozycja gadów, Pawilon małp człekokształtnych - nowoczesna ekspozycja goryli i szympansów, Hipopotarium i Akwarium Morskie - pawilon umożliwiający podglądanie hipopotamów pod wodą oraz największy w Polsce zbiornik morski, w którym eksponowane są rekiny i płaszczki, Insektarium - nowoczesna ekspozycja bezkręgowców, Wybieg australijski - wybieg dla m.in. 2 gatunków kangurów, Akwarium - zabytkowy budynek z kolekcją ryb morskich i słodkowodnych.

Wg stanu na dzień 1 stycznia 2009 w ZOO znajduje się 4203 zwierząt - przedstawicieli 533 gatunków, w tym: ssaki - 78 gatunków, 378 szt. ptaki - 224 gatunki, 1058 szt. gady - 53 gatunki, 53 szt. płazy - 14 gatunków, 173 szt. ryby - 79 gatunków, 948 szt. bezkręgowce - 85 gatunków .
 
 
 Przed wejściem do ZOO
 
Z ogrodu przenieśliśmy się do rezydencji królów i siedziby Sejmu Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
 
Lekcja  muzealna w zamku to duży potencjał edukacyjny z zakresu kultury i sztuki. Zamek jest otwarty dla szerokiej publiczności jest też miejscem ważnych uroczystości państwowych. Zamek został zniszczony w czasie II wojny światowej, jako rekonstrukcja wpisany jest, wraz z kompleksem Starego Miasta, na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO. Apartamenty Zamku zostały odtworzone zgodnie z funkcją, jaką pełniły w czasach króla Stanisława Augusta (1764-1795). odbudowano je dzięki ofiarności Polaków zamieszkujących w kraju i poza jego granicami. W zrekonstruowane w latach 1971-1984 mury wmontowano ocalałe fragmenty kamieniarki, sztukaterii, snycerki, relikty malowideł ściennych. Wnętrza wyposażono m.in. w uratowane z dawnego Zamku dzieła sztuki: obrazy Bernarda Bellotta zwanego Canalettem, Marcella Bacciarellego, Jana Bogumiła Plerscha, rzeźby André Le Bruna i Giacoma Monaldiego, brązy Phillipe'a mł. Caffieriego, meble francuskie z drugiej połowy XVIII wieku. Ekspozycję wzbogacają dary państwa polskiego i rządów obcych oraz obiekty pochodzące z kolekcji prywatnych.
Zamek Królewski w Warszawie - Pomnik Historii i Kultury Narodowej

W czasie zwiedzania ekspozycji nasi podopieczni zadawali wiele pytań przewodnikowi (panu Tomkowi) związanych z poszczególnymi eksponatami, komnatami, wyposażeniem. Serdeczność , zrozumienie, wspaniała pogoda towarzyszyła nam w czasie całego wyjazdu. Na pewno wrócimy tu jeszcze nie raz...
Spacer w kierunku Kościoła św.Anny

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Kościóła Św. Anny. Przez kilka wieków bernardyński, a obecnie akademicki kościół stanowi znaczący i charakterystyczny akcent w malowniczej panoramie Warszawy. Jest jedną z najstarszych świątyń warszawskich. Powstanie swe zawdzięcza kniaziównie kijowskiej Annie z Holszańskich, księżnej Mazowieckiej, wdowie po Bolesławie III, która w 1454 roku sprowadziła z Krakowa, rok wcześniej tam osiadłych, pierwszych franciszkanów surowszej reguły (obserwantów), których w Polsce nazwano bernardynami (od imienia założyciela - Św. Bernardyna ze Sieny).

Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela – Jedna z najstarszych świątyń Warszawy. Bazylika posiada surowe i mroczne wnętrze ze sklepieniem gwiaździstym. W prezbiterium znajduje się ołtarz główny z obrazem MB Częstochowskiej oraz zrekonstruowane barokowe stalle. Stanowi jedno z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. W jej murach wygłaszał kazania ksiądz Skarga Piotr, Władysław IV Waza zaprzysiągł swoje pacta conventa, tu miały miejsce śluby, koronacje dwóch władców Polski pogrzeby wielu osobistości oraz została zaprzysiężona Konstytucja 3 maja. Do dziś odbywają się w niej ważne uroczystości narodowe. Od 1994 jest także miejscem odbywania się Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej "Organy Archikatedry".

Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej – Patronki Warszawy. Ta renesansowa świątynia to najwyższa budowla Starego Miasta. Mimo to pozostaje niejako w cieniu leżącej tuż obok katedry. Takie miało być zalecenie o. Piotra Skargi SJ, który rzekomo powiedział, że kościół ten ma dominować, ale nie przytłaczać sąsiadującej z nim świątyni.

Komentarze uczestników wycieczki:
Michał K – „ podobało mi się”
Jola F – „na Zamku bardzo mi się podobało, przewodnik tak ładnie opowiadał, a komnaty takie ładne, chyba dużo kosztowały „
Kasia G – „mnie bardzo podobały się w ZOO pomieszczenia dla słoni, niebieskie rybki pierwszy raz widziałam”
Kasia P – „ Pani w Kościołach tak pięknie było, u nas takich nie ma, kupiłam sobie korale i siostrze pamiątkę”
Instruktor p. Teresa – „ Pogoda wyjątkowo nam sprzyjała, co nie było bez znaczenia w ZOO. Podobało mi się, że nasza grupa na lekcję muzealną w Zamku dostała odpowiednio przygotowanego przewodnika”
Małgosia P – „W ZOO mogłam zobaczyć wiele zwierząt, one są inne na obrazku, a inne były w ZOO – na żywo widziałam jakie są wielkie..., a w Zamku tak dużo było obrazów nigdy tyle nie widziałam”
Andrzej K – „Do Z OO jeszcze chcę pojechać, cieszę się że tak dużo zobaczyłem. Malowidła na Zamku są piękne, każda sala (Komnata) inaczej umeblowana. Historia Zamku opowiedziana przez przewodnika bardzo mi się podobała. Kupiłem sobie pamiątki. Cieszę się, że jestem w warsztatach, bo dzięki temu wyjeżdżam i poznaję różne miejsca w kraju i za granicą”
Jolanta K opiekunka – „ Bardzo się cieszę, że mogłam wziąć udział w wycieczce, to niesamowite, ale dzięki temu ciągle na nowo odkrywam swoje dziecko. Ten wyjazd to niesamowita lekcja dla mnie, mogłam być w tylu miejscach, integrować się z grupą, uspołeczniać, odkrywać swoje dziecko, poznawać reakcje wszystkich uczestników, uczyć się słuchania innych i cierpliwości.”
Instruktor Tomek – „sam pomysł wyjazdu do ZOO bardzo mi się podobał. Ekspozycje czytelne, dobrze opisane, możliwości zwiedzania interaktywnego, interesujący jest fakt, że w opiekę nad zwierzętami angażują się szkoły. W muzeum zrozumiały przekaz informacji dostosowany do odbiorcy. Historia Królestwa opowiedziana w sposób bardzo interesujący – poznanie wielu ciekawostek z życia na dworze króla. Jako opiekun osoby będącej na wózku cieszę się, że to miejsce jest dostępne dla osób niepełnosprawnych. Pracownicy zamku na całej trasie zwiedzania bardzo mili, uprzejmi, życzliwi, służący radą i pomocą.”
Madzia K – „ znowu byłam w swoim żywiole, do woli mogłam robić zdjęcia w czasie całej wycieczki. Eksponatów i miejsc w czasie wycieczki było dużo do fotografowania. Starałam się fotografować to, czego nie widzimy na co dzień (zwierzęta egzotyczne, gady) najtrudniej było zrobić zdjęcie małpom one ciągle były w ruchu, ale mam ryby: piranie, koralowce, komnaty króla (tron królewski), nosorożce, szympansy, foki...”
Łukasz L – „ bardzo się cieszę, że byłem z kolegami i koleżankami na wycieczce. Pan strażnik woził nas na piętro windą (w zamku – osoby na wózkach). Robiłem zdjęcia i będę miał pamiątkę. Obiad w stołówce zamkowej był dobry jak pana Tomka (instruktora w warsztacie). Wieczorem jak spacerowaliśmy było dużo świateł, ładnie wyglądał w świetle lamp zamek i kościoły.”
Paweł C – „jako wózkowicz cieszę się, że mogłem zwiedzić zamek. Lekcję poglądową wyobrażałem sobie całkiem inaczej – myślałem, że to będzie siedzenie jak w szkole. Tak wiele tych eksponatów w komnatach, koniecznie musimy tu jeszcze przyjechać. Byłem też pod pałacem naszego Prezydenta. To wszystko mogłem zobaczyć dzięki temu że jestem w warsztatach.”
Beata, Zygmunt – opiekunowie/rodzice  - „cieszę się, że syn będący na wózku miał możliwość poznania i zwiedzania. Zamek to nasze dziedzictwo , bogactwo i chluba. Będziemy namawiać innych rodziców do pokazywania swoim dzieciom takich miejsc. „
 
Uczestnicy wycieczki byli bardzo zdyscyplinowani, dzięki temu mogliśmy zobaczyć wiele miejsc w tak krótkim czasie. Spacer wieczorem po Starym Mieście bardzo podobał się wszystkim. Cała grupa nawzajem się wspierała, jedni pomagali drugim, atmosfera była wspaniała. Uważam, że edukacja, uspołecznianie i różnego typu zajęcia prowadzone w warsztatach zaowocowały wielkim zintegrowaniem na wyjeździe.
 
Dziękuję Dyrekcji ZOO w Warszawie za bezpłatne umożliwienie zwiedzania ogrodu zoologicznego oraz Dyrekcji Zamku Królewskiego w Warszawie za naliczenie nam symbolicznej opłaty za wspaniałą lekcję muzealną .

Maria Lisek - Zięba

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz